MILJÖSVEP

 Förvarings-/matlådor i glas från MUJI

Jag vet inte hur mycket ni hängt med i Bisfenol-debatten som dragit igång de senaste veckorna? Det är egentligen ingen nyhet men jag är tacksam för att det drog igång igen för det fick upp mina ögon och gav mig en spark i baken att göra något. Bisfenol A är ett otrevligt ämnen som är hormonstörande och cancerframkallande. Bland annat hittas det i konserver, på kvitton och i plast, det kan överföras till maten när plasten värms upp. Det känns lite jobbigt att jag under fyra år värmt min lunch i matlådan av plast och ätit. Men det går ju inte att göra något åt det som varit däremot vad som komma skall, det är ju det fantastiska när man får kunskap om något! I veckan tog jag ett första steg och köpta matlådor i glas från MUJI. Locket är i plast men så länge det inte har kontakt med maten så är det okej. Riktigt snygga är dom! Liksom nästan allt som kommer från MUJI, i mitt tycke. Sen ska vi försöka att minska vårt plastanvändande över lag, det mår naturen mycket bättre av! Ni vet väl att plast i nästa alla fall görs av råolja eller naturgas, alltså fossila bränslen? Att oljan sinar påverkar alltså inte bara bensinpriset....






Även mamma och Ola fick en spark i baken och dom har bland annat bytt ut kaffekokaren i plast till en sånhär snygg en i glas från Moderna museet.


Vi kan inte vänta på att politikerna ska fatta beslut och stifta lagar. Det går på tok för långsamt! Du måste göra ett aktivt val och undvika, i den mån det går, saker som innehåller kemikalier och giftiga ämnen. Köp ekologisk mat och läs på innehållsdeklarationen om vad det faktiskt är du köper. Det mår både du, miljön och framförallt dina barn bra av. Ta en titt nedan på Naturskyddsföreningens senaste kampanj - Cocktaileffekten.






När du nu har tittat på filmen så finns det en länk HÄR till Naturskyddsföreningens hemsida där det finns konkreta tips på vad du kan göra och undvika.



Igår köpte jag en ny handkräm från Estelle & Thild. En riktig favorit här hemma som jag verkligen kan rekommendera. Fri från parabener och annan skit som vanligtvis går att hitta i hudkrämer.





En riktigt bra tidining jag vill tipsa om är Camino. Den innehåller allt från mode till mat, ny teknik och samhällsdebatter inom områdena miljö och hållbarhet. Två tummar upp!



När jag ändå är i farten kan jag ju passa på att tipsa om några bra bloggar med miljö- och hållbarhetsinriktning som jag läser. Miljömamman - skriver vassa, djupa och underhållande texter om litet och stort. Naturligt snygg - om naturlig och ekologisk hårvård, hudvård och smink. Ekomorsan - vardagligt reflekterande om konsumtion och miljö.


Det fick avsluta det här miljösvepet. Fin dag till er alla!








Etiketter: ,