KLIMATKOMPENSERA TULPANER





Jag älskar att ha färska blommor här hemma och fredagsbuketten har nästan blivit ett stående inslag i veckorutinen. Just nu är det tulpaner jag köper hem. Krispiga, vackra, färgglada tulpaner som viskar vår och nystart. Men egentligen, tulpaner nu mitt i vinter? Inte speciellt hållbart. Alls. Jag har dåligt samvete varje gång jag står där vid tulpanerna och väljer vilken färg jag ska ha den gången. Tittar mig okring och hoppas att ingen ska se. Men, när vi var uppe i norr över jul så hittade jag för första gången klimatkompenserade tulpaner. Det har jag aldrig hittat här nere men tanken föddes, jag kan ju klimatkompensera själv!? Sagt och gjort så kontaktade jag VIskogen för att få en uppgift på hur dom räknade ut sin CO2-neutralisering. Det finns en tjänst för företag men vill man göra det om privatperson kan man räkna själv. Mycket enkelt och extremt generaliserat gäller att;


6 träd = 1 ton CO2


Sex träd kostar 120 kr, en helt klart överkomlig summa. Buketten som jag köpte med tio stycken tulpaner hade genererat 0.18 kg CO2, man kommer således rätt långt på sex träd. Nu vill jag inte hävda att det är så här enkelt. Att man kan klimatkompensera bort sina dåliga köpesvanor. Jag menar, det tar ju t.ex. ett bra tag innan träden hunnit växa till sig och börjat binda koldioxid. Men det känns lite bättre i mitt samvete om jag i alla fall kan göra något, för just färska blommor kommer jag inte välja bort. Jag mår helt enkelt för bra av dem för att sluta.



HAPPY FRIDAY!





Etiketter: , , ,