DANMARK



I somras bilade vi runt i Danmark. Det var en riktigt fin tur även om vädret för det mesta var blåsigt och regnigt. På något sätt tror jag nog att det bidrog till det magiska. De två första dagarna råkade jag (i bara farten) radera från kameran. Klantigt är bara förnamnen. Men det finns fångat på telefonen. Jag tänkte göra ett inlägg med bara bilder från telefonen också, det här är några av bilderna från kameran. Det är två olika uttryck. Om jag ska vara ärlig gillar jag nästan telefonen mer. Den är så lättillgänglig och fångar saker på utflykter där jag inte alltid orkat ta med min kamera.





 Vi började i Ingelstad hos fina saknade vänner. Fortsatte till Malmö och min lillebror. Sen tog vi bron över till Danmark och styrde kosan söder ut mot Møn. Efter en natt på Kaffehuset i Stege och ett besök vid Møns klint åkte vi vidare mot Lolland och Knuthenlunds gård.





Vi körde små snirkliga vägar på landsbygden och stannade till då och då vid en loppis eller ett av alla små stånd som finns där det säljs allt från potatis till blommor eller körsbär. Vilka körsbär!! En hel del microbryggerier han vi också med.






En färgetur senare och sen var vi på Fyn. Där bodde vi på vad vi trodde skulle vara ett slott men som visade sig vara ett rum i "slottets" 60-talsutbyggnad som nog hade behövt sig en renovering. Vi tog en fantastisk cykeltur på skeva och rostiga cyklar i storm och åt fantastisk mat på Gl. Brydegaard





Resan fortsatta till Jylland och Århus. Den staden ska få sig ett eget inlägg. Vidar norröver för en natt på en ekologisk bondgård via airbnb. Fantastiska får, vilda körsbär och kossor med lugg. 









Så åkte vi väster ut mot havet och Klitmøller. Hör blev det surf, kallsupar (för en av oss) och fiskbuffé.






Resan avslutades med en natt i Skagen, middag och bubbel på stranden. Morgonen när färjan skulle gå gick vi upp tidigt, köpte med oss frukost och åkte till Grenen. Där gick vi (nästan) hela vägen ut och satte oss på en sanddyna i solen och åt frukost. En av höjdpunkterna! Ja, inte Grenen kanske men frukosten i solen.


Etiketter: